12/04/21

Door de Gorges naar de Costa Brava

Reis in 2005            Update op 12/04/2021
Klik op de link van de coördinaat en de plaats wordt getoond in Google Maps.

Dag 1

Antwerpen A12 Brussel E40/E19 Mons A2 Valencienne - Cambrai A26 Reims A4/A26 Troyes A5 Chaumont (52 Haute Marne), Faubourg de la Maladière.

N48.11863° E5.15441° 250 €5,20 12 onbep incl incl
**plus €0,15 toeristentaks per persoon. WIFI, wasmachine, douches,... in de capitainerie

In deze jachthaven vonden we in de gietende regen een rustige plekje.

Dag 2

A5/A31 Dijon A39 Bourg-enBresse A42 Lyon A48 richting Grenoble tot A49 richting Valence tot uitrit 9 D518/D531 Pont-en-Royons Choranche dan pijlen Grotte de Choranche (38 Isère).
Zo door de Gorges de la Bourne naar de parking van de grotten.
We komen in de late namiddag toe, wandelen tot aan de cafetaria en beslissen om 's anderendaags de grotten te bezoeken. Na het afsluiten stopt de eigenaar naast onze motorhome.
Wij verwachten dat we zouden weggejaagd worden maar integendeel, hij vertelt duidelijk dat het ok is dat we overnachten en biedt ons aan om water te nemen aan de motor-parking.

N45.072421° E5.397646° 570 gratis 20 1 nacht incl geen
Toilet kan geloosd worden in het toilet naast de cafetaria ('s nachts afgesloten).

's Avonds trekt de hemel toe en een gigantisch onweer knalt in de gorge.
De bakken water die uit de hemel vallen maken van de parking een flinke stroom, ongeveer 5 cm spoelend water sleurt ons trapje een eind mee. Gelukkig lijkt het erop dat men dit voorzien heeft, de parking helt wat en flinke brede, versterkte openingen voeren snel het water af.
Even plots als het onweer kwam verdween het om plaats te maken voor een stralende avondzon.

Dag 3

Bezoek aan de Grotte de Chorance, een van de mooiste grotten met duizenden flinterdunne stalactieten.

Ook wandelen langs de gorge is erg leuk en je bezoekt een verkalkte waterval en een open grot, druk gebruikt door amateur speleologen. 's Avonds herhaalt zich het scenario van de avond ervoor opnieuw een knallend onweer en daarna een rustige nacht.

Dag 4

Gorges du Durance
We volgen de gorge, D531 langs Villars-de-Langs naar Grenoble.In Saint-Marin-d'Héres doen we inkopen bij E.Leclercq. Daarna D5 via Vizille en N91 naar Briançon.
Hier volgen we zuidwaarts de Gorges du Durance (38 Isère).
Onderweg aan een mooie vrije plek een eindje van de weg overnachten we.

Dag 5 - 6

Via N94, D902, D900 naar Barcelonnette. D902, D908 naar de Col d'Allos, een prachtige berg 2247 m met mooi uitzicht op de honderden grazende schapen.
Na de col doen we gratis service in Allos.

Col d'Allos

Service in Allos

We duiken het kalme begin van de Gorge du Verdon in tot Saint-André-les-Alpes (04 Alpes-de-Haute-Provence). Hier is een gratis motorhomeplek aan het kerkhof met service.
Overdag mag je aan het 'strand' staan, een parking wat verderop die overgaat in de bedding van de rivier, voorbij de Spar.
De zon haalt de bovenhand maar 's avonds veet een krachtig onweer ons opnieuw te vinden en zorgt voor gratis vuurwerk. Een dagje rust in Saint André-les-Alpes.

N43.96522° E6.50730° 890 gratis 20 72u €3 geen

De kids halen voor de eerste maal de opblaasboot uit om de Verdon te bedwingen.

Dag 7

We ontwaken met een stralende zon die ons de komende dagen gezelschap zal houden.
Via de D952, door het diepe, prachtige stuk van de Gorges du Verdon tot aan het uitzichtpunt Grand Canyon du Verdon.
In de Verdon zijn de parkeermogelijkheden jammer genoeg erg beperkt.
Aan het einde van de gorge nemen we gratis service in Villeneuve, een modelplaats dan van hieruit de Verdon in de andere richting te verkennen.
We rijden verder naar Sault (84 Vaucluse), aan de begraafplaats op parking 3 vinden we ruimte voorzien voor motorhomes.

N44.09355° E5.41033° 790 gratis 10 onbep €2 geen

Je kan ook terecht op de Camping Car Parking (N44.09445° E5.41289°)

Dag 8 - 11

Onder een stralende zon beklimmen we de Ventoux.
We vinden nog net een plekje om te parkeren. Het krioelt hier van de wielertoeristen.
We rijden verder naar Avignon maar vinden hier niet snel een parking die groot genoeg is.
De kids zijn ondertussen zo gefocust op 'Spanje' dat we besluiten om later eens terug te komen onder ons tweetjes om hier wat cultuur op te snuiven.
We rijden de Gorges de l'Ardèche in tot aan de Pont d'Arc.
Hier is net naast de parking van een taverne, waar het verboden is voor motorhomes, een open plek waar we een plaatsje vinden.
's Nachts zijn we er met vier MH's.

De Pont d'Arc (07 Ardèche) is een ideale plek voor de kids: zwemmen, varen,...
Wij genieten van enkele wandelingetjes en vooral van de rust en een goed boek.

Wie op een échte MH-plek wil overnachten kan in Vallon Pont-d'Arc (07 Ardèche) terecht.
N44.40535° E4.39688° 110 €6,50 30 48u €2 geen

Dag 12

Van de Pont d'Arc rijden we de Gorge d'Ardèche uit naar Alès en verder naar Florac. In Ispagnac is er een gratis gemeentelijk servicepunt waar we water inslaan. We rijden de Gorges du Tarn in. Wel één van de mooiste en ruwste van de gorges maar jammer genoeg erg smal en weinig plaats om met de MH te staan.
In Sainte-Enimie zou het kunnen maar reeds alle plaatsen bezet. We volgen de gorges onder een loodzware zon om tussen La Malène en Les Vignes op een prachtige aire de picnic onder een overhangende rots wat te bekomen van de hitte.
Daniëlle heeft het niet zo met deze plek om te overnachten en nadat af en toe enkele steentjes op het dak terechtkomen (waarschijnlijk veroorzaakt door rotsklimmers), besluiten ondanks het late uur een betere plek te zoeken.
In de gorge vinden we geen enkel plekje zodat we doorrijden naar Millau (48 Lozère).

Ispagnac

Een mooie plek aan de rand van de stad maar met een duidelijk onveiligheidsgevoel.

N44.09594° E3.08613° 360 €10* 40 onbep incl incl

*slagboom

Deze plaats wordt nu beheerd door Camping-car Park, klik hier voor info.

Geregeld komen er junkies bedelen om een sigaret zodat we snel alle luiken sluiten en 'niet thuis' geven. De beide voordeuren worden verbonden met een spanband.

Dag 13 - 18

We wilden nog een nachtje in Sète doorbrengen maar de 'Spanjekriebel' is te groot bij Nathalie die de zee in Sète helemaal niks vindt want enkel die van Spanje is goed. Er zitten haaien in deze zee en ondanks een kaart waarop ze duidelijk kan zien dat het om dezelfde zee gaat, blijft ze hardnekkig bij haar standpunt, wij kennen er niets van, er zitten haaien in en de kaart is fout.
Dus verder via Narbonne, Perpignan en Figueres naar L'Estartit (E Girona).
Eerst waren we van plan langs de zee te staan maar wegens geen plaats gaat Daniëlle op zoek naar een camping (onze eerste keer).
Op de camping Rifort worden we geweigerd wegens 'te groot' terwijl er caravans waar onze motorhome gemakkelijk in kan, wel worden doorgelaten! Men verwijst ons wat smalend door naar een 'gewone' camping buiten het dorp: Camping El Molino.

N42.040285° E3.189224° 5 info 3 1/4 tot 31/8 incl incl

Hier worden we in het Nederlands aangesproken en is er plek genoeg.
We rijden voorzichtig de camping op en komen toevallig in de 'Vlaamse sector'. Je waant je thuis! Alleen een aansluiting van 6 A, nodig voor onze compressorkoelkast kost ons al onze verlengdraad (75m) soms onder caravans en tenten (standaard 2 A - uitbreidingswerken sinds 4 jaar in de planning bij de elektriciteitsmaatschappij -  steeds opnieuw "Mañana!?").
Erg vriendelijke mensen, een goede sfeer en schroeihete temperaturen zodat we enkel 's avonds van onder de luifel komen voor een wandeling naar het dorp.
Nathalie geniet en fietst elke dag naar haar nichtje aan het strand. We zien ze enkele voor het avondeten. Daarna wandeling naar de Cheers Playa voor een glaasje en een babbel met Daniëlles tweelingzus, haar man en soms de kids.
Rust, veel water en heel wat bladzijden worden verslonden....

Dag 19

Andorra willen we gezien hebben en zullen we snel vergeten, op elke parking waar we langs kwamen, werden MH's geweigerd. De straten zijn overvol en dikwijls te smal zodat we dit snel bekeken hebben. We rijden dwars door Andorra en proberen hier en daar een parking te vinden maar dit is hopeloos. We overnachten op de Pas de la Casa in El Pas de la Casa (AND) bij een temperatuur van +2°C een verademing na de Spaanse oven.

N42.545101° E1.734570° 2060 * 50 onbep incl geen
* €10 overdag, €1 per nacht - korting verzamelen door aankopen in lokale winkels

Dag 20

Via de E9/A66 A61 rijden we pal noord langs Toulouse, A62 Bordeaux A10 Saintes A837 Rochefort, E602 naar Yves (17 Charente-Maritime).
Hier is aan zee een mooi vlakke strook waar er soms vissers hun auto achter laten. Het is er erg rustig en toch beschut.

Dag 21 - 22

Verder naar de Côte Sauvage op Quiberon. Jammer genoeg worden mh's hier nu ook geweerd door slagbomen op 2,m hoogte. We vinden nog een plekje niet ver van een mooie baai voor 2 dagen rust.

Actueel: vrij staan is overal verboden en onmogelijk gemaakt.
De nieuwe MH-plek op Quiberon ligt aan de kust.
N47.49161° W3.13961° 15 €6,40 100 72u €1 geen

Dag 23 - 24

Rust in Le Touquet, we kiezen om te staan op het terrein van l'Hippodrome du Touquet. Eerst hier controleren op  met sluiting voor MH's.

N50.52622° E1.59809° 5 €10 130 onbep €2 incl
Het kan ook aan de jachthaven:
N50.5358° E1.5933° 6 €15 40 onbep €2 geen

Wel eerst informeren want ook hier is sluiting mogelijk bij evenementen.

Dag 25