25/03/21

Zwarte Woud (Kerstvakantie)

Reis in 2003 Update op 22/03/2021
Klik op de link van de coördinaat en de plaats wordt getoond in Google Maps

Een trip naar het onbekende: zonder voorbereiding, GPS, ... volgen we onze reisgezellen...

Dag 1

Naar Landstuhl: vertrek 17.30u. Via Antwerpen, E313, E40, E42, E44, E422, E50 tot Landstuhl.
Tussen Malmedy en Trier was er amper gestrooid: ijsplekken, mist, sneeuw, hagel,... dit stuk was sukkelen aan 50-70 km per uur.Dan B40 richting motorhomeplaats aan de Bahnstrasse.
N49.41589° E7.57036° 245 gratis 2 2 nachten incl* 1€/2kWh

*tijdens de winter afgesloten
Wel dicht bij de spoorweg maar als je moe bent hoor je de trein niet.
Ook dichtbij het centrum met Aldi, Lidl,...
We komen aan rond 23.30 uur: Roger, Petra, Joric en Victor, een hush puppy (Engelse Basset Hound)  uit Lissewege, staan al te wachten.

Dag 2

E50 (richting Kaiserslauteren en Mannheim tot Frankenthal) E31 en A65 richting Karlsruhe A5 (richting Ettingen, Offenburg, Stassbourg) tot Rauental B462 (richting Oberndorf), Forbach, Baiersbronn.
N48.51021° E8.37266° 532 € 5* 15 2 nachten 1€/60l 0,5€/kWh
*+€2,6 kurtaxe per volwassene
**4 aansluitingen (16 A)

Dag 3

Stadswandeling Baiersbronn.
Wandeling langs de Sankenbach naar het meer (Sankenbachsee) en de waterval.

Avond naar Klosterreichenbach aan zwembad (rustig, geen service N48.52465° E8.40427°.

Dag 4

Naar Freudenstadt, alle winkels gesloten, gelukkig was er nog brood te koop in een tearoom. Verder door naar de Kniebis voor een wandeling en sleeplezier voor de kids.

's Avonds overnachten op de parking van Aldi Süd in Freudenstadt.

Dag 5

Inkopen doen in de Aldi. dan naar Freudenstadt centrum, wandeling rond het marktplein, parkeren bij bussen (met toelating politie).
Schiltach: oude stad, lederbewerking, linnen. Musea: museum van het platte land, apothekersmuseum, authentiek dorp,...

Wolfach: Oberwolfach Berbau- und Mineralienmuseum (korting met leraarskaart).

Avond in Wolfach.
Op zoek naar LPG, we rijden enkel grote benzinnestations af zowel op als langs de snelweg en eindelijk na meer dan een uur vinden we het Aral-station in Offenburg (A5). Hier is LPG te koop en enkel met bediening. Het personeel weigerde, we moesten maar 's anderendaags terug komen als de pomphouder zelf aanwezig was! Dus verder naar Strassbourg voor LPG. In Frankrijk is dit geen enkel probleem!
Na 250 km door de nacht maar gelukkig met een volle Lpg-tank blijkt ons plaatsje op de parking bezet. Na een kwartiertje zoeken vinden we een erg rustige plaats op de parking aan het hospitaal.

Dag 6

Bezoek aan de Dorotheenhütte, glasblazerij (korting met leraarskaart).

Naar grootste koekoeksklok Eble Uhren-Park Triberg-Schonachbach aan B33.
Hier koop ik het (late) verjaardagscadeau voor Daniëlle, een echte koekoeksklok in blank hout.
Naar Schonach service met jetton, mooie parking aan skipiste en sportcentrum, door lege accu's bij onze reisgezellen rijden we door op zoek naar een camperplaats met elektriciteitsaansluiting.
Onderweg zien we een plakkaatje van een servicepunt, we volgen dit en slapen in Eisenbach, een prachtige, rustige plaats.
N49.41589° E7.57036° 245 € 11,40 20 onbep € 1 * incl
*aan toegangsweg
Cafetaria met grote potten bier en ook met maaltijden (Griekse stijl).

Dag 7

's Nachts heeft het flink gesneeuwd en gevroren tot -9°C.
De weg naar beneden ligt er spekglad bij. We leggen onze sneeuwkettingen voor de afdaling en nemen nog eerst service. Net op het einde van de laatste steile bocht staat een auto met draaiende motor die zich gelukkig tijdens onze flinke glijpartij uit de voeten maakt zodat we zonder brokken beneden komen.
Naar Triberg met 2 parkeerplaatsen in centrum. We bezoeken de hoogste waterval van Duitsland, 163 m , het Schwarzwaldmuseum, met: oude interieurs, klederdracht, mineralen, Saba-radio's, orgels, draaiorgels, ambachten,... en lopen langs de winkelstraat.

's Avonds overnachten we op de Wohnmobilstellplatz in Schonach.
N48.146191° E8.188625° 245 € 12* 10 onbep € 1/50 l * € 1/8 u
*incl kurtaxe

Dag 8

's Morgens worden we vroeg gewekt door een vertrekkende Hymer. Om de anderen niet te storen, bleek later dat Roger de motorhome een 100-tal meter verder op de parking had gezet met draaiende motor want opnieuw was de elektriciteit 's nachts uitgevallen = erg koud! Na het ontbijt neem ik mijn materiaal en gaan we op zoek naar de boosdoener. Blijkt dat vooral de bijgelegde circuits door de vorige eigenaar niet erg oordeelkundig zijn aangesloten (zie techniek elektriciteit) en dat een zekeringskastje onder de motorkap voor de heldt was weggeschroeid waardoor de stroom van de alternator amper tot bij de accu's raakt. Na vervanging van het zekeringskastje, er zat er gelukkig eentje in mijn gereedschapskoffertje, kunnen de accu's maximaal bijladen.
Om 14.30 u vertrekken we richting Alpirsbach, hier kan je een prachtige wandeling maken langs de oude steengroeven naar de top van de berg om er in een hut te barbecueën. Door het late uur kan dit niet meer, je moet een dag voorzien. We rijden verder naar Freudenstadt om te winkelen. Daarna naar Baiersbronn om te overnachten.
N48.51021° E8.37266° 532 € 5* 15/td> 2 nachten 1€/60l 0,5€/kWh
*+€2,6 kurtaxe per volwassene
**4 aansluitingen (16 A)

Dag 9

Rustdag met een wandeling in het park en door het dorp.
Vuurwerk, spotgoedkoop hier en in overvloed afgestoken....
Om middernacht breekt de vuurwerkgekte los. Meer dan een half uur, lekker warm ingeduffeld, met de champagne in de hand genieten we van het vuurwerk dat van overal wordt afgestoken.
We maken ook kennis met de collega's want ondertussen staan we er met zes motorhomes.

Dag 10

Van Baiersbronn naar Besenfeld en Wildbad. Net aan de rand van de stad richting Calmbach aan de Hauptstrasse tegenover het Aralstation is er een gratis parking (of net ervoor op parking van Lidl). Op 10 min zijn we aan de Bergbahn, een tandradtrein die ons boven op de Sommerberg brengt (enkel: volwassenen 1,80 en kinderen 1,00€ - nu € 4 voor volwassene en € 2,5 voor kind). Een prachtige wandeling brengt ons terug naar beneden.
Op vraag van onze metgezellen overnachten we op camping Kleinenzhof.

Dag 11

's Morgens bij het wegrijden, we moesten voor 12 u van de camping, hebben we weer prijs: 's nachts had het flink gesneeuw en onze sneeuwkettingen waren nodig.
Via 338 en 623 naar Karlsbad en Karlsruhe, A65 Ludwigshafen en A61 - A6 naar Landstuhl.
N49.41589° E7.57036° 245 gratis 2 2 nachten incl* 1€/2kWh

*tijdens de winter afgesloten
Onze laatste avond na een mooie kennismaking met het Zwarte Woud, we gaan zeker terug!

Dag 12

Onze metgezellen waren voor dag en dauw vertrokken in de hoop om nog te skiën in de Hoge Venen.
Wij namen onze tijd om te ontbijten, service te nemen, wandelen met Bach en rustig te vertrekken richting thuis.