Over ons

Hier vind je wat meer info over ons, onze reisgenoten, motorhome en gebruikte navigatie.

Ons huidige reisteam

Daniëlle Dillen (°62), bedrijfsleider op rust van een firma gespecialiseerd in maatwerk van industriële verlichting. Hondenliefhebster, lang mantelzorger geweest en vrijwilliger bij Rode Kruis - Zuiderdistrict.
Urbain Adriaenssens (°54) met pensioen na een halve loopbaan in de bijzondere jeugdzorg en een halve als leraar wetenschappen. Zelfmaker en vrijwilliger bij Rode Kruis - Zuiderdistrict.
Oddny of Caniland's Dream (°18), een eigengereide
American Cocker Spaniel.
Napo Virieux (°11), een bijna zuivere Blauwe Rus, vergeten zijn wit slabbetje uit te doen, die van rust houdt én ook graag speelt.

Site's

De oorspronkelijke tekst was een eerste poging om een website te maken en volledig geschreven in HTML en verscheen voor het eerst op het net op 18-02-98 en kreeg op ruim 4 jaar tijd 4382 bezoekers. 
De nieuwe versie (vanaf 31-12-2002) werd gemaakt met Frontpage ® met hier en daar een enkele Java-script. Er werd ook een nieuwe bezoekersteller geplaatst (die geen rekening hield met de 4382 bezoekers tot 31-12-02)
Vanaf mei 2003 was er ook een verkorte URL beschikbaar via cjb.net. Vanaf februari 2006 vond je ons ook terug op www.ducske.be, een betaalde domeinnaam. Van 31-12-2002 tot 14 maart 2007 registreerde de teller 105 063 bezoekers.
De website stond tot dan op inbegrepen webruimte van onze provider.
Vanaf 15 maart 2007 zijn we volledig overgestapt naar een hosting met groter volume (200 Mb)
Door de grote hoeveelheid informatie werd onze vorige ruimte te klein en werd de website gehost bij DoeMee.be.
Vanaf eind 2013 was er weer onvoldoende ruimte en werd er overgestap naar 2 Gb webruimte en 15 Gb dataverkeer met de mogelijkheid om Drupal (>100 miljoen gebruikers) of Joomla (± 50 miljoen gebruikers) te installeren (Microsoft ondersteunde niet langer Frontpage). Er is gekozen om in Drupal te werken vooral omdat het de meest dynamische en uitgebreide CMS is én iets nieuw want met Joomla had ik reeds ervaring als webmaster van de schoolwebsite.
Sinds 1 januari 2019 staat er een bezoekersteller op elke pagina. De Home-pagina kreeg tot einde 2020 ruim 120 000 bezoekers

Vanaf begin 2021 werd geleidelijk aan overgestapt op de gratis Blogger van Google omdat Doemee geen certificaten ondersteund én steeds duurder werd tot 4 maal duurder dan andere bedrijven uit België die 5 maal meer webruimte, wel certificaten en POP-mail aanbieden.

De onderwerpen werden opgesplitst in verschillende blogs:

  • Motorhome: bijna 25 jaar ervaring
  • Moonshine en likeur: meer dan 35 jaar ervaring, voor beginners en voor wie verdieping zoekt, ook workshops op verplaatsing
  • Kruiden, gezondheid: tincturen, zalfjes en zelf gemaakte cosmetica sinds 1975
  • Bier: meer dan 25 jaar ervaring met het zelf maken van eenvoudige, lekkere biertjes met een vleugje wetenschap op de achtergrond, ook workshops op verplaatsing
  • Wijn: meer dan 35 jaar ervaring met het zelf kweken en het maken van wijn en fruitwijn
  • Zuivel: meer dan 40 jaar ervaring met het zelf maken van zuivel, ook erg leuk om met kinderen te doen
Als deze know-how wordt hier gratis voorgesteld. Wie dit wil steunen of mee bouwen neemt contact.

Voertuigen

Eerste ervaring: Granduca 13S op Ducato 1,9 TD (1997-2000)

  • net iets te klein voor 4 personen (toch gedaan)
  • motor vrij krap in de bergen en vooral bij tegenwind tussen de vrachtwagens
  • mits opties wel volledig uitgerust
  • geen afscheiding tussen wand alkoof en matras (zelf aan te brengen om een natte matrasranden door condensatie in de winter te voorkomen)

Vanaf 2002: Fiat Ducato 2,8 TD id, LMC 645 bouwjaar chassis 1998, in verkeersstelling: 2000, in occasie gekocht april 2002 

  • 23 000 km april 2002
  • LPG-tank 40 l voor verwarming en warm water geplaatst bij onze aankoop
  • 2 Woonaccu's 12V 120 Ah parallel voor compressorkoelkast, dompelpomp en verlichting
  • Woonaccu's werden in december 2005 vervangen door 2 professionele halftrack 6V accu's in serie met elk een capaciteit van 240Ah
  • Toebehoren: (zelf geplaatst)
    • verstralers vooraan (we vertrekken meestal vrijdagavond en rijden dan een stuk de nacht in)
    • 2 lichtpanelen 50 Wpiek
    • omvormer 12 -> 220 V, 300 W continu, 600 Wpiek, SkyTronic G-12-030
    • uitschuifbare antennemast met actieve kortegolfantenne, ontvanger: Sony ICF-SW7600G
    • Lenco 12V-kleurenTV op een Vogel's-arm met Omnimax-antenne 
    • reservecassette toilet 17 l
    • ontluchting op de toiletcassette
    • autoalarm
    • Sopo-alarm (bij testen bleek dit een vals gevoel van veiligheid te geven: reageerde fel op hondenscheetjes maar niet op chloroform...)
    • achteruitrijcamera
  • Minder leuke ervaringen
    • dompelpomp vers water geregeld vervangen
    • 5e versnelling defect (→ toerenteller geplaatst)
    • reservewiel in kast onder vloer, alleen bereikbaar aan de straatkant dus levensgevaarlijk bij uithalen op de pechstrook
    • problemen met de stroomvoorziening tot het plaatsen van de halftracks

Vanaf 23 juni 2007: Fiat Ducato 130 JTD

  • Adria Coral SP660 SL, nieuw aangekocht bij Verbeeck

    • LPG-tank 60l voor verwarming, koelkast, warm water, oven en kookstel werd verkeerd geplaatst door Verbeek met als gevolg: vloeibaar gas in het systeem. Dus ontspanner, gasdeel koelkast en brander verwarming naar de filistijnen. Gelukkig konden Van Meenen, de échte LPG-specialist en Franco, de échte Trumaspecialist alles herstellen - op onze kosten natuurlijk.
  • Toebehoren: (zelf geplaatst)
    • Omvormer 12 → 220 V sinus, 300 W continu (met relais voor omschakeling stopcontacten)
    • Lichtpaneel 100 Wpiek
    • Schotelantenne Alden 80 cm (geperforeerd ovaal)
    • LCD-televisie met ingebouwde DVD-speler op 12 V
    • Ontvanger TV-Vlaanderen
    • Tappunt gas voor gasbbq
    • Draadloze achteruitrijcamera
    • Efoy 1200 (brandstofcel)
  • Minder leuke ervaringen
    • vochtinsijpeling in motorcompartiment → problemen met motormanagement - wat uiteindelijk pas opgelost raakte in 2014 en de onderhoudskosten behoorlijk omhoog dreven. Niemand bij Fiat in Temse waar ik meer dan 40 jaar klant was, kwam op het idee dat de storingen veroorzaakt werden door foutieve informatie aan de boordcomputer die wel correct  reageerde. Door vochtinsijpeling in connectoren ontving de boordcomputer 'fake news' en werd de elektronische sturing van gloeibougies, injectoren en EGR-klep grondig verstoord. Dit probleem kostte handenvol geld en Fiat bleef op de vlakte, het was onze fout...
    • alle gasonderdelen op eigen kosten vervangen door fout van verkoper
    • capaciteit accu te klein en geen plek voor een grotere
    • bevestiging van de 2 eenpersoonsbedden aan de achterwand kwam los

Sinds 1 juli 2014: Fiat Ducato 130 JTD

  • LMC Cruiser T672G Black Selection, nieuw aangekocht bij Antwerp Motorhomes
    • 2 ALU LPG-flessen met Truma DuoControl, buitenvulling en snelkoppeling lage druk (voor extern gasapparaat), dit laatste wordt vooral gebruikt om in de winter een losse LPG-fles met ontspanner aan te sluiten om vorstschade te voorkomen
  • Toebehoren (geïnstalleerd bij aankoop):
    • Satellietontvanger TechniSat, Oyster Vision 80 cm schotel en TV Panasonic
    • 100 Wpiek lichtpaneel
    • Efoy 140 (brandstofcel)
  • Minder leuke ervaringen
    • dakluiken sprongen kapot (gelukkig 2 van de 3 in garantieperiode, ééntje er net buiten dus...)
    • aansluiting gootsteen was niet vastgezet (zowel aan de gootsteen als net boven de vloer)
    • elektroden watervolume onbereikbaar dus niet manueel te reinigen (wel door tank telkens te vullen met citroenzuuroplossing)
    • medio 2018: problemen met motormanagement - foutmelding op gloeibougies, nog geen oplossing

Navigatie

  • De laptop, een eerste begin

    • Daar we toch over een laptop, Compaq Pressario 1200, beschikten, werd dit de basis van de 'navigatie'
    • Het pakket Microsoft Autoroute 2001 was al geïnstalleerd om vooraf routes uit te stippelen
    • Via E-bay werd een USB GPS-muis gekocht bij Thomas Scheffler in Duitsland voor € 99 (i.p.v. € 125 hier)
    • Van internet werd een poortomvormer gedownload om de USB poort aan te spreken als COM 2 poort
    • Meestal werd thuis de route ingevoerd, laptop aan de omvormer, Autoroute opstarten en een groene lijn geeft op de kaart de te volgen weg. Een auto (onze positie) volgt. Als alles goed gaat blijft de auto op de groene lijn. In de versie 2001 was het soms moeilijk omdat de satellieten slechts om de 15 seconden werden uitgelezen.
    • Vanaf september 2003 gebruikten we Autoroute 2004, deze versie werkt perfect en leest de satellieten om de seconde en heeft heel wat grafische tools in huis zodat we vooraf parking- en serviceplaatsen met eigen symbolen op de kaart kunnen brengen. Ook worden heel wat straten in de zoekfunctie herkent zodat het dikwijls lukt om een straat op te geven. De meest recente versie heeft een echt volgsysteem. Vanaf 31 december 2014 ondersteunt Microsoft ook de laatste versie Autoroute 2013 niet meer. Ondertussen is Autoroute nog steeds te downloaden.
  • Garmin Quest, vanaf december 2006 

    • Niet beschikbaar in België dus online gekocht in de VS. Bleef bijna 3 maanden geblokkeerd bij de Belgische douane zonder dat deze mij op de hoogte brachten.
    • Met extra buitenantenne.
    • Deze GPS was ideaal: klein, kan heel wat soorten kaarten aan (ook topografische voor wandelingen), heeft een grote autonomie (meer dan 6 u) en is zeer gebruiksvriendelijk. Ook het programma MapSource werkt feilloos maar... door onze manier van reizen (kleine wegen, de bergen in, weg van drukke centra...) werd het soms erg gevaarlijk daar de in de Garmin gebruikte kaarten, ondanks alle updates, te veel gevaarlijke fouten bevatten: kleinere paadjes  (o.a. in Bretagne, Alpen, Centraal Massief en in de Pyreneeën) worden soms als berijdbare wegen beschouwd. Ook had de GPS steeds vrij zicht op de satellieten nodig wat problematisch was onder bomen en verticale rotswanden aan de zuidkant.
  • ViaMichelin X980T Europa, vanaf augustus 2008 in gebruik .

    • Heel wat van onze service-informatie werd omgezet in *.asc-bestanden.
    • Bijna compatibel met het online kaartensysteem van Michelin: ViaMichelin
    • Updates en ondersteuning door Michelin eind 2011 plots gestopt zonder te informeren
  • Garmin Nüvi 2595LM

    • In de zomer van 2012 terug overgeschakeld op een Garmin omdat de ViaMichelin hopeloos vastliep als er op een onbekende weg werd gereden.  Onze nieuwe Garmin met life time update's die ook de kaarten bijwerkt in het nieuwe gratis routeprogramma voor PC en Mac, BaseCamp. Klik hier voor gratis download.
    • De meeste reizen die we hiermee gemaakt hebben met alle tussenpunten (motorhomeplaatsen, vrije overnachtingsplaatsen, overnachting bij wijnboeren,..) zijn/worden beschikbaar
    • De Quest ging steeds mee als reserve. Erg gemakkelijk omdat we vanuit BaseCamp ook de routes kunnen inladen. Daarom gaat er ook steeds een kleine netbook mee: een Acer, Aspire One aangesloten via een 12 V-voedingsblokje op het boordnet.
  • Garmin Camper 760 LTM, vanaf najaar 2015

    • Vooral omwille van het grote scherm (7"), zodat zowel bestuurder als bijrijder het gemakkelijk kunnen zien
    • Mogelijkheid om breedte, hoogte en gewicht van het voertuig in te stellen.
    • Omdat onze Acer netbook bleef steken in Win XP is er nu een Surface mee.

Met onze huisdieren op reis

Falco, een speelse Engelse Cocker Spaniel, geboren op 15 juli 1990 en ingeslapen op 15 mei 2003.

 
 
 
 
 
 
 
 
Bach, een lieve Tibetaanse terriër, geboren op 4 juli 1996 en ingeslapen op 29 september 2008.

James, een kleine, lieve Engelse Cocker Spaniel, geboren op 3 september 2008. Op 27 oktober 2008 vond ik mijn nieuwe baasjes en op 30 mei 2009 moest ik deze wereld reeds verlaten.

 
 
 
 
 
Ik ben waarschijnlijk in november 2005 geboren als Saddy. Na een zeer ongelukkige jeugd kwam ik op 13 juni 2009 via Rescue Dogs Europe bij mijn nieuwe baasjes die me Frodo noemen. Na 9 jaar mooi leven nam ik op 12 april 2018 afscheid.

 
 
 
 
 
Ik ben Napo Virieux, een Blauwe Rus. Ik ben geboren in juni 2011 en vond mijn nieuwe baasjes in Virieux toen ik gedumpt werd onder hun motorhome. Frodo heeft me geadopteerd en opgevoed, en ik hem ook een beetje!
 
 
 
 
 
 
 
 
Ik ben Oddny of Caniland's dream, een  American Cocker Spaniel en ben geboren op 30 maart 2018 in Rossière (Tarn, France) waar mijn baasjes me ophaalde op 1/6/2018. Na een korte verkenningsronde heeft Napo mij geadopteerd.
 
 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten