01/01/21

Ardennen

Update: 14 juni 2021

Dag 1

Brussel, Namen, Herbeumont.
Het achterste deel van de parking is ingenomen door vriendelijke Franse gens du voyage.
Laat op de avond komt er een 2de motorhome overnachten die bij het krieken van de dag reeds vertrekt.
Een mooie, rustige camperplaats wat moderniseringswerken zouden niet misstaan.

Dag 2

Na een erg rustige nacht en ontbijt vertrekken we richting Charleville-Mézières. een mooie rit door het Ardense woud.
We stoppen nog even aan een Hyper-Carrefour net voor het binnenrijden van de stad om nog wat frans in te slaan: kaas, paté de campagne, alcohol om likeur te maken,...
In Charleville-Mézières vinden we gemakkelijk de camperplaats, we volgen de pijltjes 'Mont Olympe'.
Nadat we ons installeerden en middagmaal namen, was het tijd voor een eerste verkenning: naar de Place Ducale.
Na het avondeten volgde nog een wandeling door het sport- en spelpark langs de Maas.
molen geboortehuis Rimbaut Charles, stichter van de stad

's Avonds verschijnen er wat jongeren die denken interessant te doen door veel lawaai te maken aan de motorhomes, een verschijnsel dat blijkbaar door motorhomes overal wordt aangetrokken.
Na een rustige nacht, ontbijt, een korte ochtendwandeling met de hond en verder  op weg.

Dag 3

We vertrekken rond 11u richting België via N43 en N51 langs het Pays des Rièzes et des Sarts, een veen en weidegebied. Het lijkt wel het land van de paardenbloemen verder richting Rocroi.
Daarna via D22 en N964 naar Brûly-de-Pesche met de bron van Saint Méen (een bedevaartsoord).

Verderop l'Abrit d''Hitler een bunker met museum van het verzet. Het toegangsgeld lijkt ons hoog voor wat we denken te mogen verwachten.

Via de N964 en de N5 naar Couvin. Hier blijkt de Cavernes de l'Abime gesloten (enkel in juli en augustus alle dagen open, in het laagseizoen enkel in het weekend en blijkbaar is een verlengd weekend hier geen weekend.

Aan de Grottes de Neptune hebben we meer geluk, deze grotten zijn bijna het ganse jaar open.
We kopen een toegangsticket (voor mij met lerarenkaart is het gratis) en wachten tot het volgende geleid bezoek vertrekt. Een jonge gids leidt ons rond: de uitleg is in het Frans en het Nederlands via een centraal omroepsysteem. Een erg mager beestje deze grot op een vijftal erg gewone kleine druipsteenformaties na is er niets te zien. Het enige 'aantrekkelijke' is het boottochtje van 100m met een klank en lichtspel, misschien leuk voor kinderen. Goed voor een allereerste bezoek aan een grot maar als je Hotton, Han-sur-Lesse, ... gezien hebt, is dit absoluut de moeite niet waard.

We proberen de Fondri des Chiens te bereiken met de motorhome maar het laatste stuk is erg stijl, verbrokkeld en amper bereidbaar zodat we terugkeren om dan verder te rijden via N5 en N978 richting Les Lacs d'Eau d'Heure.

Hier doen we nog een wandeling tot aan het bezoekcentrum op zoek naar de serviceplaats. 's Avonds, de zon heeft onze accu's meer dan voldoende geladen, kunnen we rustig een dvd zien. Ook hier het fenomeen van lawaai-jongeren.

Dag 4

In de voormiddag rijden we rond alle meren en doen we heel wat parkings aan.
Ook in Cerfontaine stoppen we even om vers brood in te slaan.
We keren terug naar het vertrekpunt zonder het servicepunt te vinden (niet echt nodig, wel leuk om weten) ondanks heel wat publicaties en websites dit vermelden.
De mooie staanplaats voor motorhomes, staat aangegeven met wegwijzers,  misschien is het in het hoogseizoen toch niet zo idylisch daar er tussen de parking en het meer nog een circuit voor carting is aangelegd. Gelukkig bleven de carts nu weg.
We genieten van het uitzicht en tussen de buien door maken we enkele korte wandelingen.

Dag 5
Terug naar huis via N978 richting Charleroi.
We rijden langs het servicepunt van Bouffioulx, avec les meilleurs friteries de Belgique. Een mooi aangelegd servicepunt op een plek waar je er geen zou verwachten.

Jammer genoeg is het niet bewegwijzerd en was de stortput gebruikt om frituurvet in te dumpen waardoor praktisch onbruikbaar. Water is met  een jeton maar er staat nergens aangegeven waar je de jeton kunt kopen, jammer.
Als de werken rond het servicepunt ooit klaar zullen zijn, lijkt het een mooie plek naast het Centre d'Interprétation de la Poterie, wat dit ook mag zijn want ter plaatse vind je amper uitleg. (n.v.d.r.  hier meer)