20/08/21

Le Lot

Reis in 2010         Update op 15/08/2021
Klik op de link van de coördinaat en de plaats wordt getoond in Google Maps

Een vakantie in juli ((in het hoogseizoen want dit kan niet anders in het onderwijs) met de hond kan erg warm zijn. We kozen ervoor om de loop van de rivier 'Le Lot' te volgen zodat Frodo veel kans op zwemmen en afkoelen heeft.

Dag 1

Brussel - Mons - Valenciennes - Cambrai - Riqueval-Bellicourt
N49.95160° E3.23514° 110 gratis 2 onbep jeton geen

Rustige nieuwe (2010) motorhomeplaats aan kanaaltunnel.
Zeer warm en alle ramen open, opmerkelijk naar enkele uren slechts 1 vlieg binnen!
Tijdens het wandelen naar de kanaaltunnel kiest Frodo voor een verfrissend bad: het kost heel wat moeite om hem terug aan de wal te krijgen door de hoge rand.
Het koelt 's nachts tot 23 °C, nog een aangename slaaptemperatuur.

Dag 2

Saint-Quentin - Laon - Reims - Villers-sous-Chatillon

De plek sloeg ons tegen, langs de straat én deze was afgesloten voor een evenement van een champagneboer.
Dus verder langs kleine dorpjes, steile hellingen (MH oververhit bij lange, steile klim in 1e versnelling en een temperatuur van meer dan 32 °C) naar bekende oorden: het champagnedomein Belair in Beaunay.
N48.88184° E3.87465° 195 * 6 24 u incl incl

*gratis voor leden France Passion, anders € 10 / 24 u en aankoop sterk aanbevolen.

Drukkend heet, gelukkig wat wind zodat we de MH toch konden laten afkoelen. Veel insecten: vliegen, dazen en midgets. Frodo werd gekoeld met een emmer water.

Dag 3

Sézanne - Provins - Montereau-Fault-Yonne - Souppes-sur-Loing
De MH-plek uit 2010 (N48.18095° E2.72352°) aan de jachthaven en de suikerfabriek is niet langer in gebruik ten gunste van de nieuwe plek van Camping de mon Village, beheerd door Camping-car Park. Het toerismebureau: N48.18651° E2.73144°.

N48.17971° E2.73022° 67 * 48 onbep incl incl
*01/03 - 30/09: € 13,20 anders: € 11,88 telkens + € 0,44 toeristentaks

Zeer warm in de MH, meer dan 32 °C, vanaf 21 u koelt het langzaam af en 's morgens (7 u) een stevig onweer gevolgd door regen tot 14 u. Gelukkig kon Frodo enkele keren gaan zwemmen om af te koelen.

Dag 4

Naar het zuiden, naar de Loire. Het was de bedoeling om in La Charité-sur-Loire te overnachten. Dit was een mooie, kleine plaats N47.17429 E3.01126 (5-6 MH) met service aan de oevers van de Loire maar... alles volzet. (ondertussen is deze plek opgeheven). Dus enkele km verder naar Pouges-les-Eaux.

N47.08340° E3.09396° 190 gratis 2 onbep * geen

*jeton € 2 op de camping of Visa

Hier zijn er twee plaatsen voor de camping, vrij dicht aan de weg maar 's avonds rustig. Service, water en elektriciteit met jetton (€ 2 op camping)of met Visa.
Amper geschikt om een nachtje te slapen.

Dag 5

Naar Coulanges-les-Nevers om boodschappen te doen bij Leclerc. Hier is ook een Flot Bleu en een gereserveerde parking. Verder via Moulins naar Noirétable. Een schitterende, afgescheiden plek met individuele plaatsen op een 50 meter van een zwemmeertje. Erg druk bezocht door lokale bevolking maar drukte stoort niet omdat de MH-plek een eindje van de toegangsweg ligt.
N45.80607° E3.76902° 695 gratis 8 onbep * *
*Flot Bleu: 1 jeton € 3,30 met bankkaart: water 1 jeton/100 l, elektriciteit 1 jeton / 4 u

Op een 50-tal meter een kabbelend beekje, dé geschikt plek voor Frodo's zwem- en afkoelmoment. 's Avonds gratis vuurwerk (vooravond 14 juli).

Dag 6

Saint-Etienne - Le Lac-d'Issarlès
Mooie plek met warme douches, toiletten,...

N44.81937° E4.06214° 1000 € 11
20 onbep incl incl
* + € 1 toeristentaks

De ontvanger komt 's avonds langs. Hier vinden we helemaal op het einde het allerlaatste plaatsje. Onmiddellijk geven enkele gepensioneerde MH-ers aanwijzingen bij het (vrij krappe) parkeren. Op 100 m wandelen bakker (weing voorraad), kruidenier, slager, een goeie, pizza,... en het meer. Het is er zeer warm maar gelukkig ook veel wind en de hoogte die er voor zorgen dat de temperatuur draaglijk blijft. Het is er zeer rustig, het enige geluid is het bolderen van de petanque-ballen. Deze plaats staat op ons na vol met gepensioneerde jeux-de-boulers.
"s Avonds is er een groot volksfeest met vuurwerk voor de nationale feestdag.

Dag 7 en 8

Pradelles - Le Monastier - Sainte-Eulalie d'Olt
Een mooie, afgesloten plaats voor een camping.

N44.46431° E2.94953° 420 €10 8 onbep incl incl

Slagboom om binnen te rijden, jeton hiervoor in automaat aan de receptie, ook toiletten en warme douche. De erg vriendelijke eigenaar komt 's avonds langs.
Een 200m verder ligt het prachtige 16e-eeuwse dorp dat we 2 maal bezoeken, we raken niet uitgekeken en 50 m van onze plek... zwemmen voor Frodo in de Lot.

Dag 9

Naar het westen tot Boisse-Penchot.
Mooie parking met 8 voorbehouden plaatsen en service dicht bij het zwembad en de Lot.

N44.59204° E2.20602° 185 gratis 8 onbep * geen

*water met jeton € 3 bij 'La brasserie du château' en bij het gemeentehuis, soms  aan inkom zwembad (verzorgd badje 16 x 8 m en goedkoop, € 2,5 volw. en € 1,5 kind).
Zeer warm en buiten zitten in de schaduw van de luifel.
Frodo kan zwemmen in de Lot ter afkoeling.
Na het eten een wandeling naar de stuw. Hier ontdekken we de oude MH-plek en kunnen we vaststellen dat de nieuwe een hele verbetering is.
Bij het begin van de schemering is er een invasie van vliegende mieren dus alles toe. Hierdoor kunnen we pas verluchten als het helemaal donker is en blijft het tot 's morgens 25 °C in de MH.
Gelukkig is het 's morgens bewolkt met een fris windje.

Dag 10

Naar Figeac om te winkelen. Daarna naar het noorden richting Lac de Tolerme. onderweg komen we langs Latronquière. Hier kan je op een rustige plek gratis overnachten en service doen aan een mini Eurorelais (N44.7991° E2.07948°). We rijden verder naar Lac de Tolerme en vinden er geen enkele plek behalve op de camping een té dure betaalparking voor overdag.

Onderweg komen we langs Saint-Cère, een plek zelfs amper geschikt om enkel te overnachten met een gratis mini Eurorelais (die ook in 2019 nog steeds niet werkte) dus verder naar Alvingnac. De MH-plek is de naam onwaardig: vlak in de bocht van een drukke weg met plaatsen die zelfs te steil zijn om met wielkeggen af te vlakken. Verder richting Rocamadour: overvolle parking en amper doorkomen aan, zal voor een andere keer zijn! In onze France Passion-boek vinden we Payrac als dichtstbijzijnde plek. Hier komen we terecht op het erf van La Gourmande H 288 m een eenden- en dus foi gras boer.

N44.79836° E1.47364° 280 * 2 1 d
geen geen

*gratis voor leden France Passion

De eenden zelf zitten 6 km verder (geen geurhinder) en je kan er een gratis geleid bezoek krijgen. Wel een mooie winkel en erg vriendelijke mensen, we kopen er foi gras en saucisse de canard (bronzen en zilveren medailles). Gratis water op vraag  .

Dag 11

Een dag om snel te vergeten. Cahors: parkings overvol, jammer maar voor een volgende keer.
Het is de bedoeling om in de gorge van de Lot in Bouziès te overnachten.
De weg er naar toe leidt langs smalle wegen op de bodem van de kloof om uiteindelijk voor een bruggetje van 2,1m breedte aan te komen (niet op voorhand aangegeven) waarbij Bouziès aan de overkant ligt.
Niet geklaagd even verderop in Saint-Cirq-Lapopie is er nog een brug, gelukkig breed genoeg die leidt naar een overvolle MH-plek.
Vooral veel auto's op de gereserveerde plaatsen maar ja, het is weekend en erg warm...
We proberen op deze oever naar Bouziès te geraken maar hierbij laat de gps ons zwaar in de steek. De ViaMichelin bevriest het scherm als we op een weg rijden die niet in de kaartenset zit en ... dan maar de topografische kaart erbij gehaald. Zo geraken we na 2 u zoeken in Cénevières en hier wordt de ViaMichelin plots wakker!

We besluiten om Bouziès te laten voor wat het is en een alternatief te zoeken. We komen terecht in Carjarc aan het oude station N44.48488° E1.84527°, vlak bij het spoorwegmuseum dat gesloten is.
Hier vinden we een wat volle MH-homeplek maar door de hitte geven we het zoeken op en parkeren we in de schaduw van een grote linde.
Via het station vinden we snel de weg naar de Lot (150m) zodat Frodo kan zwemmen en afkoelen.
In de vooravond komt er een plek vrij en zetten we ons daar, we zitten nog een hele tijd buiten te genieten van de schaduw.
Al bij al een goeie, rustige plek. Ondertussen is de camperplek elders, beter aangelegd en betalend op 200 m van Le Lot en 500 m van het dorp. Het aantal plaatsen gaat van 4 naar 15.
N44.48249° E1.83912° 144 € 7
15 onbep incl geen

Dag 12

Op dolmenjacht. We hadden thuis de coördinaten opgezocht bij Megalithes du monde en na onze ervaring van de vorige dag tot wel wat septisch om de drie geplande dolmen te vinden.
Dolmen dit Peyrelevade (foto linksonder) N44.35104° E1.54306°, ligt in een afgesloten tuin, jammer! Maar gelukkig is de coördinaat zeer nauwkeurig.
Dolmen dit la Pierre-Levée (foto hiernaast)  N44.32524° E1.57635° vinden we ook zeer snel want de coördinaat is opnieuw zeer nauwkeurig.
Dolmen Mas Gobi ligt 10 meter voor de opgegeven coördinaat, exact: N44.35872° E1.73212°.

In onze eindbestemming, Loc Dieu, is de MH-plek verdwenen door de aanleg van een nieuwe weg.
We rijden naar de abdij maar hier is het enkel parkeren in een veel te steile weide (met de hoogste wielkeggen niet af te vlakken) zonder schaduw wat met de hitte niet te doen is.
Dus verder naar Caylus.
We zoeken een plekje in de schaduw en gaan met Frodo op wandel naar het meertje vlakbij om ... we ontdekken ook een gratis plonsbadje en speeltuin voor kinderen.
We kunnen in de schaduw rond het meer wandelen. Om 18u30 is het nog steeds 32 °C in de MH.
N44.23357° E1.77214° 200 gratis 10 onbep * geen
* gratis water open van april t.e.m. oktober

Dag 13

Naar Montauban voor inkopen en verder naar Castelsarrasin. De piepkleine MH-plek (plaats voor 4 en er staan er 7, met ons bij 8) aan de jachthaven in de schaduw van de watertoren is overvol met MH's en loslopende honden, niet écht ons ding. Wel gratis elektriciteit (slechts 2 aansluitingen) en gratis service.
We speuren de omgeving af naar uitwijkmogelijkheden en proberen de dichtstbijzijnde in Lafrancaise. Zo komen we terecht op het domein Gaec Saint-Jean bij een vriendelijke fruitboer met heerlijke boomrijpe perziken en nectarines die zelf een MH'r is. In september oogsten ze witte eetdruiven. We zijn er meer dan welkom, krijgen een rondleidingen en proeven en kopen mega grote, rijpe, sappige perziken, 3/4 bakje voor slecht €4!

N49.95160° E3.23514° 190 * 4 1 d
geen geen
*was gratis voor leden France Passion, ondertussen niet langer actief als onthaalbedrijf .

We mogen ons op het gazon voor de loods zetten, installeren ons en genieten van de absolute rust.
's Avonds kondigt zich slecht weer aan en 's nacht houdt het stevige onweer Daniëlle wakker, het zorgt wel voor verkoeling.

Dag 14 - 15

Naar het noorden via Castelnau-Montralier naar Labastide-Marnhac.
In Castelnau-Montralier: gratis, water €2 met jetton, mooi plekje voor een nacht aan de achterzijde van een camping. Op de camping, slecht afgescheiden met enkele paaltjes staat een groep jonge twintigers met erg veel rommel, muziek en loslopende honden. Een beetje verdere aan een mooie windmolen lijkt het nog beter parkeren (uitzicht over de vallei).
In Labastide-Marnhac vinden we net buiten het centrum een nieuw aangelegde MH-plaats achter het nieuwe gemeentehuis.
N44.38598° E1.39768° 320 gratis 6 onbep
gratis geen
Op enkele 10-tallen meters (verbouwde oude gemeentehuis) is een café met kruidenierswinkeltje en brood. Jammer geen vuilbak wel een glasbak.
We blijven 2 nachten, we staan op met regen en de verfrissing duurt tot 's middags.

Dag 16

Het is opnieuw dolmenjacht en dat zullen we geweten hebben.
In Castelfranc gaan we op zoek naar de Dolmen de la Bertrandoune. De GPS vindt onbestaande wegen en stuurt ons 2 u rond om terug in Castelfranc uit te komen.
Uiteindelijk vinden we een houten bordje met Circuit de Dolmen en volgen dit. Blijkt te steil: voorwielen vinden amper grip, te smal want takken schuren aan beide zijden tegen de MH en te bochtig want er is amper door te komen om uiteindelijk te stoppen in een smal, onverhard bosweggetje dat eventueel met een 4x4 die voldoende hoog op de wielen staat nog te volgen zou zijn. Het is van hier nog 2,5 km naar de dolmen.
Omdat we al zoveel tijd hebben verloren met het zoeken en omdat we de weg blokkeren besluiten we af te haken. Na ontelbare malen voor- en achteruit lukt het om te draaien (het was dit of achteruit naar beneden) en het helse baantje naar beneden, soms meer schuiven dan rijden, gelukkig komen we niemand tegen.
In Puy-l'Évêque zijn de 2 parkings overvol zodat een bezoekje voor later zal zijn. We hadden de bedoeling om te overnachten op het Château de Rouffiac N44.53138 E1.09967, ondanks de bewegwijzering van France Passion, lijken we niet welkom en worden we hautain verwezen naar de productieruimte een eindje van de château waar er tussen de rommel amper plaats is en het enige plekje waar we in passen is veel te steil om af te vlakken, een schande!
Dit houden we snel voor bekeken en we rijden naar Soturac en vinden een plaatsje op het Domaine de Lavaur, ook een Cahors-wijnboer maar van een ander kaliber: joviaal, vriendelijk en erg behulpzaam.
N44.48812° E1.04291° 85 * 4 1 d
incl geen
*was gratis voor leden France Passion, ondertussen niet langer actief als onthaalbedrijf.

Je kan wel terecht bij Domaine de Cause, 2 plaatsen, ook Cahors-wijn in hetzelfde dorp: N44.51022° E 1.0391°
We krijgen een plekje op het gazon, mogen degusteren en het buitentoilet gebruiken, ook water beschikbaar.
Hier kopen we een fles (zilveren medaille) heerlijke Cahors en nog 5 l en vrac. De 'gekke' én vriendelijke hond Apollo komt ons geregeld opzoeken.
Na het eten maken we met Frodo een wandeling door de wijngaard, hier kan Frodo flink rennen zonder leiband.

Dag 17 - 18

We rijden pal west door de wijnvelden tot in Bernos-Beaulac, een mooie gratis plek met gratis service  aan een minimeertje met ernaast in de rivier een dam en een parcours voor kajakwedstrijden. Ondertussen is gratis verandert in een milde betaling (zie tabel hieronder)
Er zijn 8 voldoende grote plaatsen en amper insecten ondanks het water.
N44.36949° W0.24297° 60 € 4
8 onbep
€ 2
geen
Als het donker wordt, overspoelen nog 10 MH's en bestelwagens het grasveld (verboden) om te overnachten. tegen 's morgen gelukkig allemaal weg zodat het rustig blijft.
We blijven een tweede dag zodat Daniëlle wat kan uitzieken van haar neusverkoudheid (behulpzame apotheker op 50 m).

Dag 19

Omdat Daniëlle zich nog niet te best voelt en we lang geslapen hebben, schrappen we de geplande oester-eet-stop in de baai van Arcachon.

We willen naar een cognacboer in Chérac maar door een fout in de coördinaat komen we ten oosten van Angoulème uit. Er zijn hier wat nieuwe wegen aangelegd en de ViaMichelin flipt opnieuw zodat we 2 x hetzelfde parcours afleggen. Zelfde scenario: de topografische kaart erbij halen!
In Saint-Yrieix is het overvol. De betalende MH-plek van Hiersac ligt vlak naast de drukke weg.
In Moulidars vinden we tenslotte een mooi en erg rustig plekje bij een pineauboer.
Boer Mallingers is erg vriendelijk, wijst ons een mooie plek onder de bomen net voor het domein en trakteert op een flinke Pineau. Je kan ook het bedrijf bezoeken.
In de winter mag je zelfs onder één van de hangers staan als je wil.
N45.65683° W0.04086° 85 * 2 1 d
water geen

Je kan wel terecht bij Pineau Cognac Lascaux in Saint-Même-les-Carrières, 5 plaatsen, ook cognac en pineau: N45.6473° W0.14363°

Dag 20

Via Cognac richting Larochelle om er inkopen te doen.
Hoe dichter bij de zee, hoe drukker qua MH's met kinderen, meer dan logisch dus wij een beetje van de zee af in Charron vinden we op het domein van Les Ruchers de Sibille een honingboer met verkooppunt van biogroenten en -fruit.
Een vriendelijk welkom en een rustige plek om te staan. We kopen er honingbollen en een waskaars.
Het is opnieuw erg warm maar een frisse zeebries (is maar 3km van de zee) koelt de MH tot een aangename 22 °C.
N46.30127° W1.08774° 7 * 5 1 d
water geen

Je kan wel terecht bij Cabane des Roches in Marans, 5 plaatsen, zuivel: N46.33755° W1.04326°

Dag 21

Omdat het warm blijft korten we de geplande rit naar het noorden wat in om aan de Loire een plekje te zoeken. In Vendresse komen we een gratis service (ook geschikt om te overnachten) tegen die we doen en dan verder naar Chalonnes-sur-Loire.
N47.34953° W0.74851° 15 € 11*
30 onbep
€ 2**
geen

* € 2 extra als je de faciliteiten van camping Les Portes de la Loire wil gebruiken
**zuil buiten slagboom, met munten van € 1.

Er is er veel plaats aan een zijrivier (dicht bij monding) van de Loire, Le Louet, achter een slagboom, bomen voor schaduw, koelwater voor Frodo, ...
Er werden veilige visplekjes aangelegd voor rolstoelgebruikers en af en toe hadden we bekijks toen ik deed alsof ik voorlas voor Frodo...

Dag 22

We zijn nieuwsgierig hoe het de oude calvadosboer in Mortain vergaan is die we reeds enkele malen bezochten én die in 2010 niet langer in de gids van France Passion staat. Dus erheen want onze voorraad calvados is ook bijna op!
Op La Ferme Mortainais lijkt alles onveranderd.
Blijkt dat de man jammer genoeg in oktober 2009 overleden is. Hierdoor werd er vergeten om opnieuw bij France Passion aan te melden. We mogen wel overnachten.
De man's levensgezellin verkoopt de bestaande stock uit. Zij weet nog niet of ze volgend jaar nog het onthaal van MH's zal doen, blijkt later van niet. Jammer maar helaas...
Wie geïnteresseerd is in lekker Pommeau of eerlijke oude calvados (tot 30 jaar oud) zal zich dit jaar nog moeten haasten! We slaan hier voor de laatste maal enkele flessen in.

Je kan terecht in het dorp Mortain N48.648732° W0.944873° voor een gratis staanplaats en service.

Dag 23

Verder huiswaarts, in Caen op de ring is het reeds erg druk met terugkerende vakantiegangers.

Voorbij Caen voor de péage van Cricqueville-en-Auge valt het verkeer stil: 1 uur aanschuiven voor 5 km.
Na de péage onmiddellijk de A13 verlaten en via de N nu D-wegen (heel wat vlotter) naar het noorden tot aan de Seine, in Saint-Nicolas de Bliquetuit vinden we een verwaarloosde  MH-plek met een mooi zicht op Caudebec-en-Caux en op de Pont de Brotonne.

N49.52099° E0.72745° 4 gratis 5 48 u
* geen
*zuil meestal defect, afvoer werkt.

Door de helling naar het water kan Frodo zijn bijna dagelijkse zwempartij hebben.

Dag 24

Groentenboer La Ferme du Pont des Planques in Santes.

N50.60141° E2.96408° 30 * 2 1 d
incl geen

Je kan wel terecht bij Ferme de Anneaux in Avelin , 5 plaatsen, zuivel: N50.53186° E3.09461°

Dag 25

Via Moeskroen naar Kortrijk, zo ontwijken we de file voor Lille, en verder via Gent naar huis.